May 20, 2017

JUOKSUN HYÖDYT



Tässä lista omista urheiluun ja hyvinvointiin keskittyvistä nettisivustoista. Kaikista tulee tasaisin väliajoin tilattua tarvikkeita ja lisäravinteita antamaan potkua omaan treeniin:



Muistan, kun ensimmäisen kerran rakastuin juoksemiseen. Se ei todellakaan ollut rakkautta ensisilmäyksellä, ei todellakaan. Aloitin juoksemisen alunperin sen takia, kun yläasteella cooperin testi lähestyi, enkä halunnut saada huonointa aikaa. Ensimmäisellä juoksukerrallani en jaksanut edes juosta katulamppujen välejä. Vannoin itselleni, että jos vaan saan sen testin kunnialla läpi, niin en juokse enää koskaan. Ja niinhän siinä vain kävi, että testin jälkeen se tosiaan jäi siihen moneksi vuodeksi. Seuraavan kerran kokeilin uudestaan, kun pääsin Käsky-elokuvaan avustajaksi ja meidät laitettiin juoksemaan pellolla painavat kiväärit olalla. Olin aivan loppu jo ensimmäisen oton jälkeen ja silloin päätin, että nyt oikeasti aloitan sen juoksemisen ihan tosissani. Intoa ei kyllä ihan kauhean kauaksi aikaa riittänyt, mutta juoksin monta vuotta kausittain, välillä enemmän ja välillä en ollenkaan. 

Eräänä talvena Lussi sitten kysyi haluanko juosta heidän organisoiman puolimaratonin. Vastasin heti kyllä ja jälkeenpäin kyllä mietin, että mihin olen mennyt lupautumaan. Treenasin talven ja kevään ja kun tuli aika juosta, juoksin. Sain puolikkaan juostua ajalla 1h13min, mikä ei ollut ollenkaan huono ensikertalaiselta ja tämä tosiaan oli se juoksu, kun tajusin rakastavani juoksemista. Joka paikkaan sattui ja halusin pysähtyä, lopettaa kesken, luovuttaa. Mutta en tehnyt sitä. Ja se jos mikä oli voimaannuttava tunne! Se, että mieli huutaa "LOPETA", mutta jalat vain jatkavat liikkumistaan ja jossain vaiheessa mielikin pääsee menoon mukaan ja tulee se juoksija flow. Se oli hienoin tunne, mitä olin pitkään aikaan tuntenut.



Sen jälkeen olenkin juossut enemmän ja joka kerta se tuntuu hyvältä. Nyt olen tietoisesti pitänyt taukoa talven, käynyt salilla ja kehittänyt lihaksistoa, mutta nyt kun kesäsäät tulevat, niin rantaviiva oikein huutaa juoksemaan! Tarkoitukseni on ottaa noin 3-4 juoksutreeniä ja 4 salitreeniä per viikko, jotta saan kehitettyä molempia osa-alueita, voimaa ja kestävyyttä. Lisäksi kerran, kaksi viikossa on joogaa, joka auttaa rentouttamaan ja venyttää kroppaa, sekä parantaa kropan hallintaa. Olen oikeasti varmasti maailman laiskin venyttelijä, en oikeasti koskaan tee sitä, vaikka se onkin todella tärkeää, nytkin joka paikka sattuu vielä edellisen salitreenin jäljiltä, ja siksi ohjattu jooga onkin ollut mahtava lisä tähän pakettiin. Plus se, että meidän joogaohjaaja on aivan ihana ja herttainen ihminen!

Huomenna olisi aamulla tarkoitus tehdä ensimmäinen pidempi juoksulenkki tänä keväänä, katsotaan miten se menee, ei ole kyllä odotukset kovin korkealla, mutta toivottavasti edes jonkun matkaa jaksan juosta.


Ajattelin listata tähän muutaman hyvän syyn, miksi juoksu kannattaa aloittaa, nämä ovat lähinnä omia huomioitani, eivätkä välttämättä päde kaikkiin.

Se on halpaa
Oikeastaan ainoa asia, mitä tarvitset, ovat hyvät juoksukengät. Mä olen luottanut Nikeen niin kauan kuin muistan, mitkään muut juoksu kengät eivät ole ikinä oikein sopineet mun jaloille. Kuvissa näkyvät kengät ovat olleet parhaat, mitä olen koskaan omistanut, kokeilin kymmeniä eri malleja, mutta kun pistin nämä jalkaan, tuntui kuin ne olisivat tehty mun jaloille! Ikävä kyllä en ole enää löytänyt samaa mallia mistää, jos joku osaa vinkata mistä saisi uusia, niin laittakaa kommenttia boksiin! 
Toinen asia on hyvät ja tukevat urheiluliivit. Näillä pääsee jo alkuun!

Se on helppo
Ei muuta kun  tossut jalkaan (ja ne liivit päälle) ja ulos! Voiko enää urheilu mennä helpommaksi? Ei tarvitse lähteä salille, voi juosta ihan omissa maailmoissa, musiikit korvilla ja ihailla maisemia. Juoksulla ei ole myöskään kiinnioloaikoja, vaan lenkille voi lähteä juuri silloin, kun se itselle parhaiten sopii.



Juoksussa kehittyy nopeasti
Juoksussa on se hyvä puoli, että joka kerran jaksaa enemmän! Ja kehittyminen on nopeaa. Kun itse aloitin, otin tavoitteeksi juosta joka toisen katulampun välin, joka toisen kävelin. Sitten kävelin joka kolmannen, sitten joka neljännen ja niin edelleen. Kehitys oli ihan huiman nopeaa ja helppoa.

Tekee onnelliseksi
Kun itse kärsin masennuksesta, ei ihan hirveästi tehnyt mieli mennä lenkille, halusi vain maata sängyssä ja nukkua. Mutta kun pakotin itseni ulos, se piristi. En lähde toki väittämään, että tämä tepsisi kaikille, mutta itselleni oli liikunnasta, ja etenkin ulkoilusta, uskomattomasti hyötyä. Se nosta fiilistä, kun sai tunteen, että tekee jotain, saa jotain aikaan ja se todella auttoa pahimman yli. Nyt, edelleenkin, aina kun laitan lenkkitossut jalkaa, tunnen oloni hyväksi ja onnelliseksi. Siinä vain on sitä jotain!


Pitää painon kurissa
Juoksu on myös erinomainen tapa polttaa kaloreita ja kiinteytyä. Jalkoihin saa paljon voimaa, jos juoksee maastossa tai paljon ylämäkiä. Juoksu kehittää myös keskivartoloa, mikä saa ryhdin paremmaksi ja näytät hoikemmalta, kun ryhti on parempi.

Ei vaadi hyvää kuntoa
Alku voi olla kankea, mutta juoksun hienous on se, että kuka tahansa voi lähteä juoksemaan, ei ole väliä mikä on lähtötasosi, kunhan vaan motivaatio on kohdallaan. Aina toki kannattaa aloittaa varovaisesti, eikä haukata kakusta liian isoa palaa, mutta kun jaksaa maltilla mennä eteenpäin, niin se kyllä varmasti palkitsee jossain vaiheessa.

Hauskoja juoksulenkkejä kaikille!

-V

No comments:

Post a Comment

Thank you for sharing your thoughts. I will answer asap :)