June 21, 2017

ASIAKASPALVELIJA, TUO KOKO KANSAN SYLKYKUPPI





Itse en ole ollut asiakaspalvelu työssä käytännössä enää yli kahteen vuoteen, mitä nyt muutamaa keikkaa heittänyt eri kaupoissa silloin tällöin. Aihe tuli kuitenkin taas ajankohtaiseksi, kun työkaverin kanssa puhuttiin asiakaspalvelun iloista.

Kaupan kassalla tulee kuultua ihan kaikenlaista. Missään muualla ei varmaan tapaa niin paljon, niin erilaisia ihmisiä, kuin istuessa tämän liukuhinan toisella puolen. Tosin olen myös huomannut sen, että ruokakaupassa tulee harvemmin vastaan näitä ääritapauksia, mitä esimerkiksi tavaratalossa.
Itselleni on osunut jos jonkinlaisia asiakkaita kauppaurani varralla. Heitetään nyt ensin tiskiin muutamia ikimuistoisempi kommentteja, mitä olen saanut kuulla:

"Mä haluaisin sua niin paljon, on se harmi, että olet juutalainen"
(En koskaan ole sanonut olevanani juutalainen, enkä siis ole)

"Jos olisit alkossa töissä, myisitkö mulle kaljaa"
(Joka päivä, sama heppu, sama kysymys ihan kaikille)

"Sä just tapoit mut"
(Sama mies, kuin edellinen. Olin myynyt hänelle karkkipussin, jonka jälkeen hän kertoi olevansa diabeetikko)

"Vain venäläiset ovat noin kauniita"
(Ok?)

"Jos laitat numeron siihen"
(Vastaus, kun kysyin haluaako hän kuittia)

"Kauniit ihmiset ovat kivempia, koska heillä on vähemmän tarvetta olla kateellisia"
(Meneeköhän se nyt ihan noin?)

"Mulla on huono päivä"
(Sama nainen kuin edellinen, tuli parkuen tiskille. Ok, mitä saisi olla?)

"Mun mies on vankilassa"
(Tästä seurasi pitkä monologi, miten oli hakattu ja varastettu rahaa sun muuta. Kyllä, kurjaa, mutta mä olen (olin) myyjä. En terapeutti. P.s. Kuuluukin vankilaan sellainen!)

Siinä muutamia kommentteja, jotka ovat jääneet mieleen. Ajattelin vielä lisäksi eritellä vähän asiakastyyppejä, ihan vain huvin ja urheilin vuoksi. 

Viisastelijat ja vitsiniekat

"Ei mee verotukseen" Kuinkahan monta kertaa tuon on jokainen myyjä kuullut? Jos nyt ei kerran päivässä, niin ainakin monta kertaa viikossa. Mietipä sitä! 
"Ai se on varmaan ilmainen" Juu, kyllä, ei tule kassalta tuotteelle hintaa. No viepä vain mukanasi sitten, kyllä se ilmainen on. Idiootti.

Oikeasti kun kassalle menee, niin voihan siinä hetken miettiä, mitä sanoo. Ei tarvitse tehdä hommasta kummallista tai kiusallista, tervehtii ja kiittää, siinä kaikki mitä oikeastaan tarvitsee puhua.

Ruuhkavuosi- äidit

Nämä ovat mielestäni pahin asiakasryhmä. Ymmärrän, on kiire, kiukuttaa ja mies ei auta tarpeeksi kotona, mutta sitä ei tarvitse purkaa jollekin myyjä-paralle, joka vain yrittää tehdä työtään. Mene juttelemaan ammatilaiselle, jos tuntuu elämä vaikealta.

Vanhat miehet

Toinen mukava ryhmä. "Et sinä tyttö osaa" tulee niin nopeasti, ettei ehdi edes "oliko asiakasomistajakorttia?" sanoa. Kyllä minä osaan, tämä tuote nyt on vaan unohdettu punnita. En se minä ole, joka ei osaa. Ja mikä ihmeen kiire teillä on? Olette eläkkeellä herranjestas! Yrittäisitte edes rauhoittua.

Juopot

Yritäpä selittää juopolle, miksi et myy kaljaa. Ei kuule varmasti mene perille. Siinä jatketaan änkyttämistä ja inttämistä ja sammaltaen todetaan, ettei sitä tokikaan kännissä olla, maa vaan heiluu. Sitten kun homma menee perille, niin olet typerä huora ja tähän kauppaan ei muuten enää palata. Paitsi heti seuraavana aamuna. Ostamaan lisää kaljaa.

Tässä muutama oma suosikkini. Oikeasti suurin osa asiakkaista on todella mukavia tai oikeastaan neutraaleja, mutta sitten on näitä muutamia, jotka luulevat asiakaspalvelinjan olevan vapaata riistää, jolle voi sanoa mitä tahansa ja purkaa omat turhautumiset. Kyllä kaupassa usein asiat hoituvat juuri niin kuin niiden pitääkin ja yleensä mennään "asiakas on aina oikeassa"- taktiikalla. 
Jos esimerkiksi ostat viallisen tuotteen ja vaikka se vituttaa tulla vaihtamaan, niin ei siitä nyt tarvitse mitään ihme kiljumis show´ta tarvitse pistää pystyyn. Kyllä se vaihto tai palautus useimmiten onnistuu.
Eräskin nainen sai reklamoitua takin, jota oli käyttänyt koko talven, koska sen huppu kahisi. 

On yksi asia, mikä myös ihmetyttää. Miehet, jotka yrittävät iskeä. Se on aika paska paikka lähteä kiusaamaan toista, kun mihinkään ei pääse pakoon ja pitää yrittää olla kiva ja kohtelias. Homma on jees, jos pyydät numeroa ja otat vastaan myös sanan ei. Mutta jos jäät siihen kyselemään syytä ja inttämään, on homma jo auttamatta mennyt super kiusalliseksi, molemmilta. Siinä tilanteessa ainoa pelastus on liueta nopeasti paikalta. Ikävä kyllä minä en voi sitä tehdä, koska olen kahlittu kassaan ja kymmenen muuta asiakasta takanasi haluaisivat myös hoitaa ostoksensa.

Nyt kun mentiin jonoihin, niin jatketaan siitä. Suomalaisethan tunnetusti tykkäävät jonottaa. No, eivät kaupassa. Siellä se on selvästi yhtä kärsimystä ja tuskaa. Jos muutamakin ihminen on edessä, niin pystyy jo tuntemaan ne vihaiset katseet takaraivossa, kun et ole heti soittamassa kassa-apua. Muistakaa ihmiset, että jonottaessa aika seitsemän kertaistuu päässänne. Ottakaapa ensi kerralla aikaa ja katsotaan menikö siihen niin kauan kuin luulitte.

Jatketaan edelleen jonolinjalla.
Joskus kuitenkin käy niin, että sitä jonoa pääsee kertymään enemmän kuin tarpeeksi. Se harvoin on myyjästä kiinni. Eikä edes asiakkaan ostosten määrästä, vaan siitä, että siellä kerrotaan pitkän kaavan mukaan kassalle, mitä on tullut tehtyä viime päivinä. Joskus saatetaan mennä ihan lapsuuteen asti ja käydään ehkä naapurijuorut vielä läpi. Siis täysin tuntemattomia ihmisiä kaikki. Tämä koskee yleensä vain vanhuksia, mutta kyllä nuoremmatkin jaksavat höpistä. Ei siinä, juttele vain, ei mulla ole mihinkään kiire niin kauan kuin työaikaa on jäljellä. Jonottajat saattavat olla eri mieltä.

Tämä teksti on kirjoitettu pilke silmäkulmassa, eikä sitä tarvitse ottaa niin vakavasti. Asiakaspalvelu on oikeasti kivaa ja suurin osan asiakkaista todella mukavia. Tämän tarkoitus on ehkä hiukan herätellä ja muistuttaa, että ihmisiä ne kassatkin ovat, eikä kannata purkaa pahaa oloaan kenellekään muulle, et voi millään tietää mitä heidän elämässään on menossa. 
Myöskin on melko asiatonta purnuttaa, jos uusi kassa on hidas. Olet sinäkin joskus (toivottavasti) opetellut jotain uutta ja se ottaa aina aikansa.

Ollaan kaikki kivoja asiakaspalvelijoille! 
He tekevät vain työtään!

-V


No comments:

Post a Comment

Thank you for sharing your thoughts. I will answer asap :)